Egészen döbbenetes összeget költöttek a Fidesz-közeli vállalkozók azokra a médiaérdekeltségeikre, amelyeket a hét közepén ingyen átengedtek a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak. – írja a G7

Fotó: Huszti István

Az érintettek szerdán jelentették be, hogy a TV2 és a Rádió-1 kivételével szinte a teljes kormányközeli média az alapítványhoz kerül. A szervezet kuratóriumát az a Liszkay Gábor vezeti majd, aki 2015 februárjában állt fel Simicska Lajos médiaérdekeltségeinek éléről, tulajdonképpen előidézve ezzel a G-napot.

Az alapítvány tényleg rengeteg médiumot fog össze. Ezek egy részét – mint például a Habony Árpádhoz köthető Lokált, illetve 888-at vagy az Ómolnár Miklós-féle Ripostot – már eleve ezek a kormányközeli vállalkozók alapították, a cégek többsége azonban vásárlás révén került eddigi tulajdonosához. Méghozzá az esetek nagy részében egy piaci tranzakció keretében, azaz nem éppen olcsón.

Bár az ilyen adásvételeknél az árat sosem árulják el a résztvevők, a tranzakciók jellege miatt sok esetben teljesen pontosan ki lehet olvasni az érintett vállalatok beszámolóiból. Az elmúlt napokban átnéztük valamennyi, a mostani ügyletben és a korábbi adásvételekben résztvevő cég előző években leadott jelentéseit, és arra jutottunk, hogy

az eddigi tulajdonosok 30 milliárd forintnál is jóval többet költöttek a most térítésmentesen átadott médiumokra.

Ez ráadásul korántsem minden, hiszen vannak olyan tranzakciók, amelyek vagy idén zárultak – így egyelőre nem látszik az értékük -, vagy két baráti cég között valósultak meg, ami miatt egészen biztosan nem piaci alapon határozták meg az árat. Az alábbiakban azokat az ügyleteket számszerűsítjük, ahol biztosan tudni lehet, mennyit fizetett a vevő.

Opus Press: Mészáros Lőrinc – 9,89 milliárd

Az egyik legnagyobb értékű tétel a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Opus Press felajánlása volt. Ez a társaság tartja kézben a korábban a Népszabadságot is kiadó Mediaworks-öt. Utóbbi jelenleg olyan lapokat jegyez, mint a Világgazdaság, a Nemzeti Sport, a Vasárnap Reggel és a megyei lapok többsége is náluk van. Saját honlapjuk szerint portfóliójuk nagyjából hetven lapból és online portálból áll. Az Opus Presst bő két hete vásárolta meg a korábbi felcsúti polgármester és felesége tulajdonában lévő Talentis Group, a szintén Mészároshoz köthető Opus Nyrt.-től. Mivel utóbbi tőzsdei cég, a tranzakció értékét is nyilvánosságra hozták. Ez az ügyben kiadott tőzsdei tájékoztató szerint 9,89 milliárd forint volt.

Lapcom: Andy Vajna/Mészáros Lőrinc – 6,16 milliárd

A Bors bulvárlap, illetve a legnagyobb, valamint a harmadik legnagyobb példányszámú megyei napilap, a Kisalföld és a Délmagyarország kiadója tavaly került az Andy Vajna érdekeltségébe tartozó Avalue Kft.-hez. A vételárat természetesen nem hozták nyilvánosságra, de némi kutatással a cég könyveiből kinyerhető. A frissen életre hívott Vajna-cégnek ugyanis a Lapcomon kívül nem volt, és azóta sincs más leányvállalata. Mindez azt jelenti, hogy éves beszámolójában a „befektetett pénzügyi eszközök” soron csak ezt az egy társaságot tartotta nyilván, méghozzá beszerzési értéken*. Ebből pedig kiderül, hogy Vajnáék a Lapcomot 6,16 milliárd forintért vették, és ez került most ingyen a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz. Igaz, nem közvetlenül: először Mészáros Lőrinc Talentis Groupja vette meg a kiadót, és csak ezután adták át az alapítványnak. Így nem tudni egyértelműen, hogy a két üzletember közül ki mennyit állt a cechből.

Inform Média: Heinrich Pecina/Mészáros Lőrinc – 10,41 milliárd

Lényegében ugyanezzel a technikával lehet kideríteni a korábbi Russmedia vételárát is. A Hajdú-bihari Naplót, az Észak-Magyarországot és a Kelet-Magyarországot jegyző, azóta átalakított, illetve Inform Médiára átkeresztelt társaságot tavaly vette a Népszabadságot beszántó Heinrich Pecina egy cége. Utóbbi vállalat beszámolója szerint pedig a szerzeményt 10,41 milliárdos értéken tartották nyilván. Az itt sem egyértelmű, hogy végül ebből mennyit vállalt magára a korábban a Mediaworksöt is birtokló Pecina, hiszen az Inform Média is Mészáros Lőrinc érintésével került az alapítványhoz*.

Origo: Szemerey Tamás/Matolcsy Ádám – 3,69 milliárd

Bár az a vállalat, amelyen keresztül Matolcsy György jegybankelnök rokonsága megvette Magyarország egyik legnagyobb hírportálját, több céges érdekeltséggel is rendelkezett korábban, de a tranzakció 2016-os lezajlásakor még csak ez az egy leánya volt. Ennek megfelelően beszámolójából – akárcsak a Lapcom vagy az Inform Média esetében – kiolvasható a vételár. Ezek alapján 3,69 milliárdot fizettek a portált eladó Magyar Telekomnak, ami a távközlési társaság éves jelentésében foglaltakkal is összecseng. (Igaz, a Telekom ennél némileg magasabb 4,2 milliárdos értéken tartotta nyilván az Origo Zrt.-t.) A 2016-os adásvételnél még egy külföldi cég állt a háttérben, tavaly nyáron azonban a jegybankelnök fia, Matolcsy Ádám bejelentette, hogy megvette a hírportál kiadóját. Végül ténylegesen csak az elmúlt hetekben került tulajdonába a vállalat, ami így nem is időzött sokat nála, hiszen most tovább is adja a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak.

Figyelő: Schmidt Mária – 240 millió forint

A Schmidt-Ungár család érdekeltségébe tartozó K4A Lapkiadó csak a Figyelőt vásárolta meg, nem a teljes céget a gazdasági lap körül, így ugyanazzal a módszerrel nem lehet kiolvasni a vételárat a mérlegéből, mint ami a korábban bemutatott vállalatoknál működött. Schmidték azonban valamiért nem közvetlenül vették meg a lap kiadási jogait, hanem egy cég közbeiktatásával, amelynél azonban csak néhány napig pihent a vagyonelem. A Magyar Nemzet tavaly írta meg, hogy ez utóbbi társaság beszámolójából elég jól kiolvasható a 240 milliós vételár. Ezt erősíti az is, hogy a K4A épp ekkora összeget tartott nyilván azon a soron, ahol a kiadási jogot is szerepeltetni kell mérlegében*.

Magyar Idők: Liszkay Gábor – 100-150 millió forint

Mivel Magyar Nemzet helyére szánt napilapot Liszkay Gábor magánszemélyként vásárolta, így nincs olyan vállalat, amelynek a beszámolójában feltűnhetne a pontos vételár. A korábbi tranzakciók és az előző tulajdonosok könyvei azonban adhatnak támpontot. Liszkay még Napi Gazdaságként vette a lapot a Századvégtől, és csak később nevezték át Magyar Időkre. Azonban a Századvég sem alapító volt, így korábbi beszámolóiból kiderül, hogy 70 milliót fizetett a Napiért még 2013-ban. Később valamiért többször is átértékelték a kiadót, ami az eladáskor 150 millió körüli értéken szerepelt a könyveikben. Nem biztos, hogy ennyiért is adtak túl rajta, de az egyéb tételekből az látszik, hogy a vételár valahol 100 és 150 millió között lehetett. Ezt erősíti, hogy, Sánta János – szintén Fidesz-közeli vállalkozó – a vállalat 49 százalékáért saját bevallása szerint 70 milliót adott, amikor egy bő évre beszállt a kiadóba.

Retro Rádió: Andy Vajna – 41 millió forint

Az egyetlen országos rádiócsatornát, a Retro Rádiót működtető, Andy Vajna-közeli Hold Reklám Kft.-nél még azelőtt volt az utolsó tranzakció, hogy az országos adó elindult volna. Mivel itt az értéket ugye utóbbi jelenti, a filmügyi biztos üzleti köre viszonylag olcsón, 40 millió forint körüli összegért juthatott hozzá a céghez.

Helyi rádiók: Szíjj László – 10-30 millió forint

Azt sajnos nem lehet egyértelműen kideríteni, hogy a most ingyen átadott rádiós portfólió többi elemére mennyit költöttek azok a kormányközeli vállalkozók, akik eddig birtokolták. Ennek fő oka, hogy az alföldi Gong Rádió és a balatoni Part FM-et működtető Echo Penisola Kft. közvetve került jelenlegi tulajdonosához, a Duna Aszfalttal milliárdos állami beszerzéseket nyerő Szíjj Lászlóhoz. A cégeket eredetileg barátja és üzlettársa, Mészáros Lőrinc akarta megvenni, de a versenyhivatal közbeszólt. Így viszont csak az látszik, hogy Szíjj néhány 10 milliót fizethetett az akkori felcsúti polgármesternek, ám az rejtély, hogy Mészáros mennyiért vette az adókat. Mindenesetre az Echo Penisola lett az első vállalat, amely hivatalosan is az alapítvány tulajdonába került: a Bisnode adatbázisa szerint múlt hét szerdán be is jegyezték a váltást.

A maradék

A többi érdekeltség közül a Habony Árpád hitelezőjeként elhíresült Tombor Andráshoz kötődő Mandiner szintén néhány 10 milliós tétel lehetett, a Szíjj László által megvett Déli Szóról és a szegedma.hu-ról pedig ennyit sem lehet tudni, mert ezek csak az idén kerültek Mészáros Lőrinc barátjához. A

  • Lokált, a Lokál extrát, a lokal.hu-t és a 888.hu-t kiadó Modern Media Group Zrt.-t., illetve a
  • Ripost napilap, a Hello! magazin, illetve a ripost.hu és a faktor.hu portálok tulajdonosát, a Ripost Média Kft.-t

pedig már azok alapították, akik most átadták ezeket az alapítványnak, így vételárat sem az előbbi csoportot birtokló Habony Árpád, sem az utóbbit kézben tartó Ómolnár Miklós nem fizetett.

Jelentősebb tétel lehetett ugyanakkor a Hír TV és az Echo TV, ám ezeknél nem lehet kideríteni, hogy mennyibe kerültek annak, aki most ingyen lemondott róluk. Előbbinél annyit tudni, hogy amikor Simicska Lajos átadta állandó harcostársának, Fonyó Károlynak, akkor ezt vélhetően 112,7 millió forintért tette, ez azonban szinte biztosan nem a valós értéke a tévének, amely azóta ráadásul ismét tulajdonost váltott – rejtély, hogy mennyiért.