A tranzakciók egy kaptafára történnek, még az eljáró ügyvédi iroda is ugyanaz. – írja a G7

Fotó: Facebook.com / Orbán Viktor

Nagyon úgy tűnik, hogy még az idén le akarjak zavarni a Fidesz-közeli média teljes szervezi átalakítását. Erre utal legalábbis, hogy az egyes médiumokat rohamtempóban kezdték el bepakolni a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) alá. Alig egy héttel azt követően, hogy szinte minden jelentősebb, kormányhoz közelálló médiatulajdonos felajánlotta ilyen jellegű érdekeltségeit az alapítványnak, több cégnél már meg is történt a tulajdonosváltás.

Így például a Hír TV-nél, a Figyelő gazdasági hetilapnál és a Hung-Ister műsorgyártónál már be is jegyezték a KESMA tulajdonjogát. Néhány napon belül pedig ugyanez történhet a – Lokál ingyenes napilapot, illetve ennek hetilap-változatát és a 888.hu-t kiadó – Modern Media Group Zrt.-vel, valamint a Ripost napilapot, a faktor.hu-t és a Hello! magazint is jegyző Ripost Média Kft.-vel is. Utóbbi két cég már szintén megállapodott az alapítvánnyal, csak a cégbíróság nem jegyezte még be a váltást.

Ezekből az esetekből pedig az is látszik, hogy

az egyes tranzakciók teljesen egy kaptafára mennek, még az eljáró ügyvédi iroda is ugyanaz.

A médiumokat kiadó cégek tulajdonosai minden esetben egy adományozási szerződést kötnek az alapítvánnyal, amelynek keretében átadják az adott vállalat valamennyi részvényét. A KESMA részéről ezeket jellemzően Varga István, a kuratórium elnöke és a kuratóriumi tagok egyike – Bajkai István vagy Szánthó Miklós – írja alá. Varga 2014-ig országgyűlési képviselő volt a Fidesz színeiben, Bajkai a Fidesz alapító tagja, Erzsébetváros korábbi alpolgármester, Orbán Viktor és több családtagjának az ügyvédje, míg Szánthó az Alapjokogért Központ igazgatója.

A cégek részéről természetesen az anyavállalatok vezetője írja alá az adományozási szerződéseket. Ez különösen a Hír TV és a Hung-Ister esetében volt érdekes, itt ugyanis a tulajdonos társaságok közül többet is az adóhatóság egykori elnöke, Vida Ildikó képviselt.

Az eddig átadott vállalkozások ugyanakkor még csak a töredékét jelentik azoknak a médiumoknak, amelyek a hazai médiapiac történetének minden bizonnyal legnagyobb tranzakciósorozata keretében kerülhetnek a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz. Hétfőn írtunk róla, hogy csak azokra a most ingyen átadott cégekre 30 milliárdot is meghaladó összeget költöttek Fidesz-közeli tulajdonosaik, ahol a beszámolókból ez kiolvasható.

A nagyobb vállalatoknál azonban – legalábbis a cégbírósági iratok alapján – egyelőre nem indult meg az átruházás. Ebben valószínűleg szerepet játszik az, hogy többnél is a közelmúltban volt hasonló tranzakció. Matolcsy Ádám tulajdonjogát az Origo kiadójában például csak a napokban jegyezték be, és Mészáros Lőrinc is csak a közelmúltban lett feleségével közösen kizárólagos tulajdonosa médiaérdekeltségeinek. Ráadásul több cég – így például Andy Vajna Lapcomja vagy a Népszabadságot beszántó Heinrich Pecina megyei lapjai – nem is közvetlenül, hanem szintén Mészáros Lőrincen keresztül kerülnek majd az alapítványhoz.