A HA-LKZ lajstromjelű magánrepülő Budapesten. Fotó: Szabó Gábor

Orbán Viktor Facebook-oldalán videó is van arról, hogy júliusban a HA-LKZ lajstromjelű géppel érkezett Berlinbe Angela Merkel német kancellárhoz. Emellett többször feltűnt a repülő különböző focimeccsek helyszínein is, ahol éppen akkor ott volt a miniszterelnök is. Valószínűleg nem véletlenül, mert Csányi Sándor céges magánrepülője 2017 decembere óta „Magyarország kormánya” jelöléssel repked a világban.

Az régóta közismert, hogy az egyik leggazdagabb magyar üzletembernek, Csányi Sándor OTP-vezérnek és MLSZ-elnöknek rendelkezésére áll egy magánrepülőgép. Hivatalosan az OTP tulajdonában lévő Air-Invest Kft. birtokolja ezt a repülőgépet, de még a szakértők is a Csányi-féle gépként szokták emlegetni.

Az előzőt, és a mostanit is. Hosszú évekig ugyanis a HA-LKN lajtsromjelű, Dassault Falcon 900EX típusú business jet volt az OTP-leánycég tulajdonában. Azt a gépet többször bérbe vette miniszterelnökként Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor is. Gyurcsány csak 2006-ban háromszor utazott az akkori Csányi-féle géppel, és ez összesen 16 millió forintba került a köznek.

Később Orbán Viktor is többször utazott a HA-LKN fedélzetén: 2010-ben Azerbajdzsánba, 2015-ben a párizsi terrorellenes felvonulásra, 2016-ban pedig a Bajnokok Ligája döntőjére. A HA-LKN lajstromjelű gépet egyébként 2014 elején az akkor még független Origo, és 2016-ban a kormánypárti Magyar Idők is a legkomolyabb magyar magánrepülőnek nevezte. 2017-ben arról írt az azóta megszűnt Magyar Nemzet, hogy az állam megveszi Csányi cégétől kormánygépnek a 12 éves Falcont, de ebből végül nem lett semmi.

2017-ben aztán az OTP tulajdonában lévő Air-Invest Kft. eladta a HA-LKN lajstromjelű magánrepülőt, és vett helyette egy újabbat és jobbat. Az új Csányi-féle gép lajstromjele HA-LKZ, és szintén a francia Dassault-gyárterméke, csak későbbi széria: Falcon 900LX a típusa. Hatótávolsága 8.800 kilométer, végsebessége pedig 0,87 mach, vagyis 1040 kilométer óránként. Üzemeltetési költsége úticéltól és a repült óráktól függően 1,1-2,4 millió forint. Fedélzetén kialakítástól függően 12-14 fő utazhat luxuskörülmények között.

(Forrás: Youtube.com / Aviation International News)

Egy ilyen repülő új ára körülbelül 11 milliárd forint, és az Air Invest Kft. 2017-es mérlege szerint a cég tavaly pont 11,7 milliárd forintért vett új járműveket. Ennek az összegnek túlnyomó része minden bizonnyal a HA-LKZ lajstromjelű repülőgép beszerzési ára volt.

Kormánygépként azonosítja magát a légtérben

A Légügyi Hatóság honlapján elérhető, utoljára 2018. december 1-jén frissített hivatalos nyilvántartásbanmár csak az látszik, hogy a HA-LKZ lajstromjelű magánrepülő tulajdonosa és üzembentartója az Air-Invest Kft, de a nyilvántartás előző, 2018. februári verziójában még az is szerepelt, hogy a gépet 2017. december 14-én regisztrálták Magyarországon.

A HA-LKZ a légügyi hatóság nyilvántartásában

A repülőgépek mozgását figyelő oldalak szerint aznap repült először a HA-LKZ: délután 4 óra után érkezett Budapestre a Dassault székhelyéről, Párizsból. Ez is arra utal, hogy az Air-Invest Kft. nem használtan, hanem vadonatújan vette a repülőt.

A trackeroldalak szerint ezen az első útján lajstromjele még nem volt a gépnek, csak hívójele, amit azóta is használ: HKH1. Az igazán érdekes azonban az, hogy a légitársaság rubrikában a gép azt adta meg, hogy „Magyarország kormánya”.

Forrás: planefinder.net

Ez azért furcsa, mert itt a repülőgépek üzemeltetőjének neve szokott szerepelni: menetrendszerinti járatoknál a légitársaság neve (Ryanair, Wizzair, Quatar Airways stb.), magánrepülőgépeknél pedig az üzemeltetőcég. Az OE-LEM esetében például az International Jet Management szerepel ebben a rovatban, a HA-LKZ esetében tehát az Air Invest Kft.-nek kéne itt lennie.

Orbán Viktor legalább egyszer biztosan használta

Hosszadalmas munkával kigyűjtöttük a HA-LKZ összes archív repülési útvonalát, így pontosan tudjuk, hogy 2017. december 14-i magyarországi regisztrációja óta mikor és merre járt az OTP-elnök magángépe. Az utak több alkalommal egybeestek Orbán Viktor miniszterelnök külföldi látogatásaival:

  • 2018. január 5-én a HA-LKZ Münchenbe ment, és ahogy azt akkor a Zoom megírta, Orbán aznap a közelben volt: a seeoni kolostorban, a Keresztényszociális Unió (CSU) szövetségi parlamenti (Bundestag-) képviselői háromnapos tanácskozásának második napján vett részt.
  • 2018. február 19-én a HA-LKZ Szófiába repült, ahol Orbán Viktor a bolgár miniszterelnökkel, Bojko Boriszovval tárgyalt.
  • 2018. május 14-én a HA-LKZ Varsóba ment, ahol Orbán Viktor a választási győzelmet követő eskütétele utáni első hivatalos látogatására utazott Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnökhöz.
  • 2018.06.06-án a HA-LKZ a fehéroroszországi Bresztbe repült, ahol aznap magyar válogatott focimeccs volt, amit a Nemzeti Sport tudósítása szerint Orbán Viktor a helyszínen tekintett meg Csányi Sándorral.
  • 2018.06.28-án a HA-LKZ Brüsszelbe ment, ahol akkor uniós csúcs volt, amin Orbán Viktor is részt vett.
  • 2018. július 4-én a HA-LKZ Berlinbe ment, ahol Orbán Viktor Horst Seehoferrel, a bajor Keresztényszociális Unió (CSU) elnökével, német szövetségi belügyminiszterrel folytatott megbeszélést, másnap pedig Angela Merkel német kancellárral tárgyalt.

Orbán Viktor hivatalos Facebook-oldalán is közzétettek egy videót arról, hogy a HA-LKZ lajstromjelű, Csányi-féle magánrepülővel utazott Berlinbe:

(Forrás: Facebook.com / Orbán Viktor)

  • 2018. július 5-én a HA-LKZ Berlinből Szófiába ment, ahogy Orbán Viktor is, aki részt vett a Kína-Közép-Kelet-Európa (KKE) együttműködés soron következő csúcstalálkozóján.
  • 2018. július 10-én a HA-LKZ Budapestről Szentpétervárra repült, ahol aznap a focivébén Franciaország-Belgium meccs volt, amit Orbán Viktor a helyszínen nézett Emmanuel Macron francia miniszterelnökkel.
  • 2018. július 11-én a HA-LKZ Szentpétervárról Brüsszelbe repült, ahol aznap és másnap kétnapos NATO-csúcs volt Orbán Viktor részvételével. Ekkor mondta azt a magyar miniszterelnök, hogy Oroszország a keleti veszély.
  • 2018. július 13-án a HA-LKZ Brüsszelből Moszkvába repült, és ott volt egészen július 16-ig. Közben, július 15-én volt a focivébé döntője, Orbán Viktor pedig aznap Vlagymir Putyin orosz elnökkel tárgyaltCsányi Sándor társaságában.
  • 2018. október 4-én a HA-LKZ Londonba ment, ahol aznap Chelsea-Vidi meccs volt, amit Orbán Viktor a helyszínen nézett Csányi Sándor, Schmidt Mária és Adnan Polat mellett.
  • 2018. október 15-én a HA-LKZ Tallinnba ment, ahol aznap észt-magyar válogatott focimeccs volt, amit Orbán Viktor a helyszínen nézett Csányi Sándorral.

Focimeccsekre is kormánygépként repül a HA-LKZ

A repülőtrackelő oldalak archív adatai szerint a 11 milliárd forint értékű Falcon minden útja alkalmával a „Magyarország kormánya” megjelölést használja. Akkor is, amikor Orbán Viktor miniszterelnök valamelyik hivatalos látogatásának helyszínére megy, és akkor is, amikor valamilyen focimeccsel szinkronban repül.

2018. június 6-án magyar kormánygép jelzéssel ment Bresztbe, a magyar válogatott meccs helyszínére is:

Forrás: planefinder.net

2018. július 10-én Szentpétervárra, a francia-belga vébémeccs helyszínére is így ment:

Forrás: planefinder.net

2018. szeptember 24-én szintén magyar kormánygépként ment a londoni FIFA-gálára, amire Orbán Viktor nem utazott ki, de Csányi Sándor MLSZ-elnök és FIFA-alelnök, valamint egy népes felcsúti küldöttség részt vett az eseményen. Aznap egyébként Londonban volt az Orbán által korábban használt másik magánrepülőgép, a Mészáros Lőrinchez köthető OE-LEM is.

Forrás: planefinder.net

2018. október 4-én Londonba, a Chelsea-Vidi meccs helyszínére, és másnap onnan haza is kormánygépként repült a HA-LKZ:

Forrás: planefinder.net

2018. október 15-én pedig így ment Tallinnba, az észt-magyar meccs helyszínére is:

Forrás: planefinder.net

Két hivatalos látogatás között egy Vidi-meccs?

Orbán Viktor sajtófőnöke 2018. november 27-én jelentette be, hogy a miniszterelnök november 29-én Pozsonyba, november 30-án pedig Prágába utazik hivatalos látogatásra.

November 29-én Orbán Viktor Pozsonyban „a Kohézió barátai” csoport csúcstalálkozóján vett részt, az erről szóló beszámoló délelőtt 11:22-kor jelent meg a kormány honlapján. Másfél órával később, negyed kettő előtt pár perccel a HA-LKZ felszállt Budapesten, és háromnegyed kettő előtt nem sokkal landolt Pozsonyban.

Szűk egy órával később, fél háromkor elindult a repülő a szlovák fővárosból, és helyi idő szerint este hatkor landolt a fehéroroszországi Minszkben. Hat órával később szállt fel újra, és végül este 11 után érkezett vissza Budapestre.

Ahogy a korábbi útjai során, a Budapest-Pozsony-Minszk-Budapest kanyarban is „Magyarország kormánya” megjelöléssel repült a HA-LKZ lajstromjelű magángép.

Forrás: planefinder.net

Minszk 75 kilométerre fekszik Bariszovtól, amelynek focicsapata a BATE Boriszov. November 29-én, a HA-LKZ minszki tartózkodása idején a BATE a Vidivel játszott csoportmeccset az Európa Ligában. A Vidi játékosainak különgépe előző nap érkezett Minszkbe.

Titkolják, hogy mennyiért repked a miniszterelnök

Orbán Viktor a Vidi-meccs másnapján a 604-es lajtsromjelű honvédségi repülőgéppel utazott Prágába a cseh miniszterelnökhöz, Andrej Babishoz. Orbán rendszeresen használja külföldi útjaihoz a honvédség tulajdonában lévő két Airbus repülőgépet, és a honvédség állítása szerint ez a pilóták kiképzésének része.

A magyar miniszterelnök 2018. július 25-én a Vidi bulgáriai meccsére viszont egy Mészáros Lőrinchez köthető, 17 milliárd forintos osztrák luxusrepülővel utazott, és lefotóztuk, amikor kiszállt a gépből Budapesten. Orbán sajtófőnöke azt mondta, hogy a luxusrepülést a Vidi tulajdonosától, Garancsi Istvántól kapta ajándékba a miniszterelnök. Maga Orbán pedig október elsején azt válaszolta egy ezzel kapcsolatos parlamenti kérdésre, hogy “30 éve is így mentem, jövő héten is így fogok menni!”.

A Demokratikus Koalíció (DK) vagyonnyilatkozati eljárást kezdeményezett a miniszterelnök ellen, mert szerintük a többmillió forintos magánrepülős utazások nagy értéket képviselő ajándéknak minősülnek, ezért azokat Orbánnak fel kellene tüntetnie a vagyonnyilatkozatában.

Az Országgyűlés mentelmi bizottsága azonban novemberben elutasította a DK kezdeményezését többek között azzal az indokkal, hogy „nem tekinthető ajándéknak egy olyan sportrendezvényre szóló út, amelyen magyarok vagy Magyarország is részt vesz”.

A futball-világbajnokságon azonban Magyarország nem vett részt, de Orbán Viktor legalább két meccset a helyszínen nézett meg, és pont akkor ugyanazokban az orosz városokban volt a HA-LKZ is. Sőt, a vb-döntő idején az OE-LEM is Moszkvában volt, de hiába kérdeztük meg a miniszterelnök sajtófőnökét, hogy mivel ment Orbán a döntőre, szeptember óta nem kaptunk választ.

Orbán Viktor minden meccsnézős utazásával kapcsolatban titkolózik a sajtófőnöke és a Miniszterelnökség is, sem újságírói megkeresésekre, sem parlamenti kérdésekre nem adnak választ ebben a témában.

Azt sem jelentették be, hogy Orbán Viktor esetenként az OTP 11 milliárd forint értékű magánrepülőjén is utazik, és a gép a trackeroldalak szerint „Magyarország kormánya” jelzéssel repked a nagyvilágban, nem csak hivatalos látogatásokra, de focimeccsekre is.

Ha ezek az utak hivatalosak, tehát a kormány bérli a gépet az Air Investtől, akkor több millió forint közpénzt költenek rájuk teljes titokban. Ha viszont Orbán ajándékba kapta ezeket a repülőutakat, akkor ismét felmerül a vagyonnyilatkozatban való szerepeltetésük kérdése.

2018 januárjában, amikor a HA-LKZ Münchenben járt, Orbán Viktor pedig onnan nem messze volt hivatalos látogatáson, a Zoom megkérdezte a miniszterelnök sajtófőnökét a témáról, de Havasi Bertalan nem mondott konkrétumot, csak annyit közölt a lappal, hogy „függetlenül attól, hogy milyen repülőgépről van szó, ki az üzemeltetője, az utazás minden alkalommal úgy történik, hogy a delegációtagok számára személyenként külön-külön repülőjegy kerül megvásárlásra, gépbérlésről tehát nincsen szó.”

Hogy kiderüljön, ezek a repülőutak mennyi közpénzbe kerültek, közérdekű adatigényléssel fordultunk a Miniszterelnökséghez azt tudakolva, hogy a miniszterelnök 2018. január 1. és 2018. december 6. között hány alkalommal utazott az Air-Invest Kft. tulajdonában lévő, HA-LKZ lajstromjelű magánrepülőgépen, és mennyit fizettek ezekért a repülőutakért.

Térképre tettük, merre járt a HA-LKZ

A HA-LKZ eddigi összes útja, és legnépszerűbb úticéljai az alábbi térképeken és grafikonokon tanulmányozhatóak:

 

Szöveg: Erdélyi Katalin — Adatvizualizáció: Bátorfy Attila
Címlapkép: A HA-LKZ lajstromjelű magánrepülő Budapesten – Fotó: Szabó Gábor. Repülési adatok forrása: PlanefinderRadarbox24Investigative Dashboard. A céginformációt az OPTEN Kft. szolgáltatta.