Liszkay Gábort tolták a kirakatba: ő alapította azt a céget, amelyiknek az alapítványa a kormánypárti médiabirodalmat egyesíti. – írja a 24.hu

Liszkay Gábor és Szikszai Péter.     Fotó : Marjai János / 24.hu

Rendkívül nagyvonalú üzletemberek játszanak a kormányzati térfélen: úgy ajánlották fel a kormányzati kiadók tulajdonosai az összesen több tízmilliárd forintra tehető cégeikben megtestesülő vagyont a nemrég létrejött médiabirodalomnak, a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak, hogy egy fityinget sem kaptak, ráadásul semmilyen jog nem illeti meg őket cserébe. 

Ez derül ki az alapítvány alapító okiratából, amelyet a 24.hu a Kaposvári Törvényszéken átnézett. Az iratanyag azért Kaposváron lelhető fel, mert az alapítvány székhelye a Somogy megyei Balatonföldváron, a médiabirodalom központi figurájának tekintett Liszkay Gábor nyaralójában van.

Az alapítvány nyitott, ezért „ahhoz belföldi és külföldi természetes személyek egyaránt csatlakozhatnak”, mégpedig a vagyon felajánlásával. Ez történt meg a múlt héten bejelentett felajánlások alkalmával. Az utóbb csatlakozó-adományozó az idevágó jogszabály alapján kaphatna alapítói jogot, ám a dokumentum ezt kizárja:

A csatlakozó az alapítói vagy egyéb jogok gyakorlására nem jogosult.

Az alapító okirat szerint

az Alapító és a csatlakozó az Alapítvány részére juttatott vagyont nem vonhatja el és nem követelheti vissza. Ez a rendelkezés megfelelően irányadó az Alapítvány és a csatlakozó jogutódjára is.

Az is bizonyos, hogy Liszkaynak főszerepet szántak, és már hónapokkal korábban kigondolták, hogyan gyúrják egybe az addig több kézen levő médiaportfoliót. Az alapítvány alapítója a Liszkay kizárólagos tulajdonában álló, július közepén létrehozott cég, a Media Fundamentum Nonprofit Zrt. Ez a cég alapította meg a Közép-Európai Sajtó- és Média Alapítványt.

Ehhez elég volt 20 millió forintot befizetnie.

Aztán pár hét múlva jött még több tízmilliárdnyi vagyon a nagylelkű adományozóktól.

A legnagyobb hitelező egyben a legnagyobb adományozó

A kaposvári dokumentumok arra egyelőre nem adnak választ, pontosan mennyi vagyont, illetve adósságot vittek be a közösbe. A nagyobb médiadarabok felvásárlása annak idején bankhitelekből történt, és a kiadócégek elég komoly adósságot mutattak ki a múlt év végén, a 24.hu becslése szerint bőven 30 milliárd forint feletti kötelezettségállományról volt szó. A G7 összesítése is azt hozta ki, hogy több, mint 30 milliárd forintot költöttek az oligarchák a médiabefektetésekre.

A hitelbiztosítéki nyilvántartásból olyasmi rajzolódik ki, hogy a bankok mindenre rátették a kezüket, nemcsak az ingó és ingatlanvagyonra, hanem alkalmanként a jövőbeni bevételekre és a létrehozandó domainnevekre is zálogjogot jegyeztek be. A nyilvántartásban sűrűn előfordul az MKB neve, például a legnagyobb falatnak számító, egykor a Népszabadságot is kiadó Mediaworks Hungary Zrt.-nél, a 3 vidéki lapot kiadó Lapcomot korábban megszerző Andy Vajna cégnél, az Avalue Befektetési Kft.-nél vagy az ugyancsak vidéki portfóliót bekebelezett Heinrich Pecina nevével fémjelzett Inform Média Kft.-nél. Kivételnek számít az Echo TV, amelynél 889 millió forint és járulékai erejéig a B3 Takarék Szövetkezetet tüntették fel a jelzálogjog bejegyzésben. Bár ez sem esik távol a Mészáros-birodalomtól.

A hitelező bankok hozzájárulása kell a tulajdonosváltáshoz, de aligha bonyolult a megegyezés a tartozásokkal terhes médiaportfólió átpasszolásáról olyan körülmények között, hogy a nagy hitelező bank Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozik, és a legnagyobb adományozó is Mészáros Lőrinc.

Fotó: Marjai János / 24.hu

A NER zászlóshajói rakosgatták össze a médiabirodalom csúcsán álló alapítványt. Ez látszik abból is, hogy a papírokat a bírósághoz az a Kertész és Társai Ügyvédi Iroda nyújtotta be, amelynek a székhelye az Andrássy út 59-ben található, történetesen abban a palotában, amelyet a Mészáros Lőrinc érdekkörébe tartozó Apennin vásárolt meg idén év elején. Ez ez ügyvédi iroda járt el a Liszkay-cég, a Media Fundamentum ügyében is. És mind az a cég, mind az alapítvány annál az MKB Banknál nyitott számlát, amelyik szintén Mészáros résztulajdonában van.

Az alapítvány mottója: a sajtó legyen őre a jogszerűségnek, a bűnnek ostora

Az pikáns a több mint 250 újságot kiadó, portált üzemeltető kormányzati médiabirodalmat összefogó alapítványnál, hogy az alapító okirat elején, a preambulumban emelkedett, ünnepélyes hangulatú, Kossuth Lajostól vett idézet olvasható:

….az időszaki sajtó szabad nemzetnél hivatva van, hogy (…) legyen hajnalcsillaga a világosság napjának, (…) legyen őre a jogszerűségnek, reményhorga a szenvedőnek, a bűnnek ostora, a szerény érdem koszorúzója….

Hasonlóan áthallásos része az alapítói okiratnak az, amikor arról rendelkezik, hogy „az Alapítvány közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.”

Ehhez képest az alapítvány kuratóriumának tagjai erősen kötődnek a Fideszhez. Az elnök Varga Istvánt augusztus 20-án a Magyar Érdemrend Tisztikeresztjével tüntettek ki, közéleti karrierjét MDF-ben kezdte, majd Fideszre váltott és 2014-ig volt országgyűlési képviselő. Bajkai István fideszes parlamenti képviselő, Orbán Viktor és családja ügyvédjeként lett ismert, a kuratórium harmadik tagja pedig Szánthó Miklós, az Alapjokogért Központ igazgatója, a kormánypárti televíziók beszélőfejeinek egyike.

Lesz pénz ösztöndíjra, támogatásra, egyéni kérelmekre, munkatársakra

Az alapítvány alá bement cégek tavaly összesen legalább 8 milliárdos nyereséget hoztak össze. Ha a jövőben is lesz profit, és az alapítvány mint a cégek tulajdonosa magához vonja a nyereséget, azt nem fizetheti ki az alapítónak, pénzt tehát másként kell kivenni az alapítványból. Ennek módjaira is gondolt a Liszkay-féle cég mint alapító:

az Alapítvány támogatást, cél szerinti juttatást egyéni kérelmek vagy pályázatok alapján a Kuratórium által megállapított feltételek szerint nyújthat.

Továbbá:

az Alapítvány ösztöndíjat és egyszeri támogatást is nyújthat, valamint az alapítványi célok hatékonyabb megvalósítása érdekében fő- és mellékállású alkalmazottakat is foglalkoztathat.

A NER szereti az alapítványokat, de ez valami egészen új

Nem először folyamodik a NER a vagyon alapítványba csomagolásához. Matolcsy György jegybankja egész sor alapítványt hozott létre, és mint a sajtóperekből utóbb kirajzolódott, azért, hogy a jegybanki nyereség közpénzjellegét elveszítve önálló életre keljen.

Ennek nincs sok köze az alapítványlétrehozás klasszikus céljához, vagyis hogy a bevitt vagyonnal valamely önzetlen, jótékony célt szolgáljon. Az alapítványokat nem profitorientált tevékenységre hozzák létre, más kérdés, hogy gyakorta alapítanak gazdasági társaságot, amelynek tevékenységéből gyarapítják az alapítványi vagyont, illetve fedezik a költségeket. A mai példák közül a Századvég Alapítvány holdudvarában egész sor gazdasági társaság működik – és nyer el közpénzes megrendeléseket -, de azért létezik nonprofit profilja, oktatási tevékenysége.

A sajtóban is akad példa alapítványi tulajdonlásra, az Index portál esetében azonban ez a forma, illetve az egyszemélyes kurátórium inkább védernyő, a tulajdonosoktól való független működés záloga volna.

A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány azonban ezektől elüt. Annyiban mindenképpen, hogy gazdasági társaságok garmadája tolta bele a vagyonát vezényszóra, és lényegében egy holding tetején ül az alapítvány. Olyan vagyonon, amely az állami hirdetések segedelmével több mint 60 milliárd forint összbevételt hozott a múlt évben és alsó hangon 8 milliárd forint nyereséget termelt.

Az alapítvány nonprofit jellege nem jelenti azt, hogy az állami hirdetések és a nyereségtermelés leállna. Annyit tesz csupán, hogy a kiadóvállalatok által megtermelt profitot az alapítvány mint tulajdonos nem veheti ki osztalék formájában, ahogy azt mondjuk Mészáros Lőrincék megtehetnék az Echo Hungária TV Zrt.-ből. Ettől még a pénz nem kizárólag az alapítványon belül kering majd.